Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! AcceptX
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Alimente bune pentru creier 

Autor: MARIA COMAN 
04 Mai 2021

Creierul este organul cel mai înfometat din corpul nostru şi are nevoie de cea mai multă energie. Cu toate că are aproximativ 1,5 kilograme, consumă aproximativ un sfert din resursele energetice totale ale organismului nostru. Când ne gândim la mâncare, cel mai adesea ne gândim la plăcere şi la sănătate, dar studii recente arată că, de fapt, alimentele sunt extrem de importante şi în ceea ce priveşte neuroplasticitatea, adică acea capacitate a creierului de a se reorganiza ca să răspundă provocărilor zilnice. 

Unul dintre cele mai clare exemple ale legăturii dintre nutriţie şi sănătatea mentală este aceea care arată că 90% din serotonină, hormonul fericirii, se produce în tractul intestinal.  Modelele de dietă care pot ajuta sănătatea creierului includ dieta mediteraneană, dar şi dieta tradiţională japoneză. Ce au în comun cele două – cantităţi mari de legume, fructe, seminţe, peşte şi cantităţi mult mai mici de carne şi produse lactate. 

Un studiu care a comparat dieta mediteraneană cu cea tipic occidentală arată că riscul de depresie este cu 25% mai scăzut în cazul persoanelor care au o dietă mediteraneană. Care este explicația? Această dietă conține alimente pentru creier. Adică este bogată în vegetale, fructe, cereale neprocesate, pește și fructe de mare și conține cantități modeste de carne și lactate. Ea evită, de asemenea, alimentele procesate sau rafinate, omniprezente în dieta occidentală. În plus, multe dintre aceste alimente neprocesate sunt fermentate și acționează ca probiotice naturale. Un exemplu edificator îl reprezintă măslinele în saramură. 

La fel ca o mașină scumpă, creierul nostru funcționează cel mai bine atunci când primește combustibil premium. Acest combustibil provine din alimentele pe care noi le mâncăm. Conținutul lor este foarte important. Ceea ce mâncăm afectează direct structura și modul de funcționare ale creierului nostru. Iar în ultimă instanță, ne afectează dispoziția.

Multă vreme, lumea medicală nu a recunoscut legătura dintre dispoziție (starea sufletească) și ceea ce mâncăm, dar acum există chiar un domeniu înfloritor al psihiatriei nutriționale. Studiile făcute în acest domeniu arată consecințele și corelațiile dintre ceea ce mâncăm și starea noastră sufletească. 

Alimentele de calitate, care conțin grăsimi bune, vitamine, minerale și antioxidanți hrănesc creierul și îl protejează de stresul oxidativ. Adică de radicalii liberi care ne pot afecta celulele. 

Cele mai bune alimente pentru creier

Și pentru că nu vreau să-ți ofer doar niște sfaturi generale, iată și care sunt cele mai bune alimente pentru creier.

1. Pește gras

Peștele gras (somon, hering, macrou) este bogat în acizi grași Omega 3, care te protejează împotriva depresiei. Mănâncă pește gras de două ori pe săptămână. Este unul dintre cele mai bune alimente pentru creier.

2. Oleaginoase

Fie că sunt nuci românești, caju, migdale sau alune, oleaginoasele sunt surse excelente de vitamina E. Având capacități antioxidante, Vitamina E este capabilă să diminueze declinul cognitiv care se produce odată cu înaintarea în vârstă. Consumă-le crude, dar cu atenţie la cantitate, pentru că sunt foarte calorice. Un studiu din 2015 a arătat că o dietă bogată în nuci duce la rezultate mai mari la testele cognitive. Alunele şi nucile sunt bogate în omega 3 şi acizi graşi, ceea ce poate duce şi la scăderea tensiunii arteriale, şi la curăţarea vaselor de sânge, nu doar la o mai bună funcţionare a creierului. 

3. Legume cu frunze verzi

Aici vorbim de: spanac, broccoli, varză de Bruxelles, lobodă, leurdă, urzici, kale și salată verde. Toate conțin magneziu, un mineral care joacă un rol-cheie în transformarea glucidelor în energie. În plus, au cantităţi importante de vitamina K şi de luteină, ceea ce ajută la reducerea declinului cognitiv. 

4. Afine

Studiile arată că afinele pot ajuta la protejarea creierului de daunele cauzate de radicalii liberi. În plus, au capacitatea de a reduce efectele bolii Alzheimer sau ale demenței. Studiile au demonstrat, de asemenea, că o dietă bogată în afine îmbunătățește atât funcția de învățare, cât și funcția musculară. 

Alte alimente importante pentru creier şi utile pentru acesta sunt ouăle, care au cantităţi importante de acid folic, vitamina B 6 şi vitamina B 12, dar şi avocado, cunoscut pentru grăsimile sale bune, care ajută la încetinirea declinului cognitiv. 

Cafeaua blochează o substanţă din creier numită adenozină şi ne ajută să ne concentrăm mai bine, iar studiile recente sugerează faptul că produsele cu cafeină ajută capacitatea creierului de a procesa informaţia. Şi ceaiul este considerat bun pentru creier de către specialişti, în special ceaiul negru, care conţine cafeină şi antioxidanţi. 

Un creier bine hrănit cu mâncărurile lui preferate te va ajuta întotdeauna să fii sănătos și bine dispus. Așa că oferă-i combustibilul premium de care are nevoie.

Ultima oră
Alte titluri din: Viaţă sănătoasă
(P) Când știi dacă ai nevoie de augmentare mamară? (P) Când știi dacă ai nevoie de augmentare mamară?
50% dintre părinții români își abuzează copiii sub diverse forme 50% dintre părinții români își abuzează copiii sub diverse forme
Mai multe titluri din: Viaţă sănătoasă
Antena3.ro Horoscop rune 16-23 mai 2021, cu Mihai Voropchievici. Gemenii au parte de plimbare, iar Vărsătorii de protecție divină
Libertatea.ro Răsturnare de situație privind renunțarea la mască. Cîțu: S-a produs o confuzie
A1.ro Te cunosc de undeva, 15 mai 2021. Cine a câștigat finala. Adriana Trandafir și Romică Țociu sunt învingătorii sezonului 16
Observator.ro Bătaie între români, pe aeroportul din Luton. Imaginile, filmate și comentate de un alt român