Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! AcceptX
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Transportul animalelor vii pe caniculă, permis prin lege

Autor: L. BUDIN
02 Iul 2020

Legea privind protecţia animalelor destinate exportului în ţări terţe, adoptată recent în Camera Deputaţilor, stârneşte indignare chiar din partea asociaţiilor de protecţie a necuvântătoarelor. Organizaţia nonprofit Animals International Romania arată că actul normativ permite transportul animalelor vii chiar şi la temperaturi extreme, lucru care poate duce la noi tragedii şi care contravine legislației Uniunii Europene.

 

După scandalul de anul trecut, când o navă spre Arabia Saudită, plină ochi cu oi, s-a scufundat în portul Midia, autorităţile au promis că vor interzice exporturile de animale vii. Au avut loc discuţii pentru o nouă lege care, iniţial, îşi propunea să oprească transportul pe mare în timpul verii şi care prevedea prezenţa obligatorie a unui veterinar la fiecare călătorie realizată în restul anului.

 

Soluţii neluate în seamă

La dezbaterile care au urmat tragediei din portul Midia, organizaţiile neguvernamentale au propus diverse soluţii, susţine Gabriel Păun, director UE al Animals International.

„ONG-urile au oferit variante detaliate de anexe speciale la lege, cu atenție deosebită la detalii precum încăcare, descăcare, jurnal de călătorie, însă nu este cunoscut motivul pentru care acestea au fost excluse”, afirmă domnia sa într-un comunicat făcut public ieri.

 

Mortalitate crescută

În cazul călătoriilor navale care depăşesc 10 zile şi care se efectuează în perioadele în care temperatura exterioară, la îmbarcare, e de peste 35ºC, trebuie asigurate servicii de asistenţă sanitar-veterinară la bordul vasului, se stipulează în legea recent votată. Mai trebuie să se asigure şi creşterea cu minimum 15% a suprafeţei alocate fiecărui animal, iar compartimentele de transport trebuie echipate cu un sistem de ventilaţie forţată, cu o capacitate suficientă pentru reîmprospătarea aerului.

În schimb, Gabriel Păun arată că „regulamentul UE pentru transport interzice transportul animalelor atunci când temperatura este de 30 de grade Celsius, cu o marjă de +/–5 grade”. Faptul că actul normativ românesc permite călătoriile şi la temperaturi de peste 35ºC, la îmbarcare, nu doar că încalcă regulamentul Uniunii, ci este şi „o garanţie pentru o rată de mortalitate crescută” – fiindcă navele româneşti pentru export nu au aer condiţionat.

 

Decizii controversate

„Poți avea o singură oaie sau un singur taur pe un vapor. Acestea vor muri atunci când umiditatea și temperatura depășesc anumite limite. (...) Înăuntru este cu minimum 5 grade mai cald decât afară, indiferent cât de forţat și de zgomotos este sistemul de ventilație”, ţine să sublinieze Gabriel Păun.

În ultima perioadă, mai arată responsabilul Animals International, România a fost în centrul unor decizii controversate legate de exportul animalelor vii. În iulie 2019, Guvernul a decis că peste 70.000 de oi pot să-şi continue drumul către Golful Persic, în ciuda solicitării ca transportul respectiv să fie oprit. Solicitarea venea din partea fostului Comisar UE pentru Sănătate şi Siguranţă Alimentară, Vytenis Andriukaitis, care şi-a dat seama că nu se putea respecta legislaţia Uniunii pe durata călătoriei, din cauza temperaturilor extreme.

 

Modificările necesare

Animals International cere Guvernului României să dea o Ordonanță de Urgență prin care să corecteze legea, pentru a evita un alt infringement direct de la Comisia Europeană. Ordonanţa respectivă ar trebui să prevadă înlocuirea transportului de animale vii, pe timpul verii, cu transportul de carne congelată, şi să facă obligatorie prezenţa unui veterinar per transport în restul anului, indiferent de durata călătoriei. Ar mai fi necesare verificări obligatorii înainte şi după călătorie, pentru ca niciun animal bolnav să nu urce pe navă şi pentru se păstra transparenţa cu privire la rata de mortalitate şi morbiditate la destinaţie.

 

 

„Alt dezastru uitat este din anul 2015, când peste 14.600 de oi au murit de sete pe drumul din România către Iordania, într-o călătorie de 7 zile”

Gabriel Păun, Animals International

 

 

Înghesuite în burta vaporului, fără aer, fără apă, într-o căldură de iad, animalele vii mor lent, în chinuri groaznice.

 

Credit foto: Animals International

 

 

 

Ultima oră
Alte titluri din: Social
Sporul negativ al populației a crescut semnificativ în luna iunie 2020 Sporul negativ al populației a crescut semnificativ în luna iunie 2020
HoReCa, resuscitată doar la „terapie intensivă” HoReCa, resuscitată doar la „terapie intensivă”
Mai multe titluri din: Social
Antena3.ro Ce ți se întâmplă dacă bei apă caldă cu miere și lămâie timp de un an de zile. Femeia care și-a schimbat viața așa
Libertatea.ro Ludovic Orban, anunț de ultimă oră despre pensiile din România. Cu cât crește pensia minimă
A1.ro Bătaie cu pumni și picioare într-un avion care zbura spre Spania, din cauza a doi pasageri care și-au scos măștile - Video
IncomeMagazine.ro BestJobs: Speranța de angajare a tinerilor a crescut în 2019
Observator.ro Fratele lui Emi Pian, furios după înmormântare: "A fost premeditat tot! Când am ajuns acolo, era mort" (Video)