Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! AcceptX
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Autostrada Bucuresti - Oradea, in vizorul Europei

06 Feb 2004

Dupa scandalul adoptiilor, hop si scandalul autostrazii. Hotarat lucru, Romania e vedeta presei europene zilele acestea. Cotidianul britanic "Financial Times" zice ca decizia autoritatilor romane de a atribui constructia autostrazii Brasov - Oradea (Bors) companiei americane Bechtel e investigata de Comisia Europeana.

Editia on-line a prestigiosului cotidian economic, citata de Mediafax, sustine ca "Gunther Verheugen, comisarul european pentru extindere, examineaza contractul pentru constructia unei portiuni de 450 de kilometri de autostrada vitala pentru legatura cu Europa Centrala. Initiativa sa este un raspuns la declaratiile unor diplomati ai Uniunii Europene la Bucuresti, potrivit carora procesul de atribuire a contractului nu a fost transparent". Valoarea totala a contractului este de 2,5 miliarde de dolari.

Duelul cu proiecte
Potrivit "Financial Times", un reprezentant al Comisiei Europene la Bucuresti a declarat ca intreaga afacere "pute, mai ales pentru ca nici una dintre institutiile financiare internationale nu vrea sa se apropie de ea, avand in vedere ca nu a existat un proces de achizitie publica".
Pe de alta parte, publicat ia noteaza ca diplomatii UE au fost deranjati de faptul ca autostrada prevazuta in contractul cu Bechtel va fi construita inaintea unei alte autostrazi, Bucuresti - Budapesta, acest proiect reprezentand o colaborare a autoritatilor romane cu Uniunea Europeana. De unde, probabil, si motivul agitatiei.
Pe site-ul Internet al Ministerului Transporturilor, la capitolul "Strategia de dezvoltare a programului national de autostrazi", figureaza explicit, pe o harta a Romaniei, atat autostrada Bucuresti - Brasov - Oradea, cat si cea cu iesire spre Arad, care ar urma sa fie construita in colaborare cu europenii.

Ce zice ministerul?
Cotidianul financiar britanic citeaza si Ministerul roman al Transporturilor, care sustine ca respectivul contract cu Bechtel a fost atribuit dupa ce administratia americana si Guvernul de la Bucuresti au decis ca autostrada constituie o prioritate. "Ministerul a precizat ca, in acelasi timp, Romania isi va pastra angajamentul fata de autostrada finantata de UE, in conditiile in care traficul va fi suficient pentru ambele sosele", continua "Financial Times".

Temerile europenilor
Reporterul "Financial Times" sustine ca reprezentant ii europeni "se tem fie ca lucrarile de constructie a drumului finantat de UE vor fi amanate, fie ca Guvernul roman - lipsit de lichiditati - va arunca banii pentru a construi doua autostrazi in partea de vest a tarii in acelasi timp". Publicatia mai citeaza un reprezentant al UE la Bucuresti, fara a da vreun nume, potrivit caruia acordul cu Bechtel reflecta faptul ca, in Romania, atribuirea unor astfel de contracte e mai degraba decizie politica, decat comerciala.(MARINA CONSTANTINOIU)

Traian Basescu:
"Autostrada e o eroare

Fostul ministru al Transporturilor Traian Basescu (foto) considera ca realizarea autostra zii Brasov - Oradea - Bors este o eroare, intrucat acest traseu nu se afla pe un culoar european important. "Aici este vorba despre un exercitiu de interes bilateral al Guvernului roman cu alte zone de interes", a declarat Traian Basescu. Fostul ministru al Transporturilor sustine ca incheierea contractului pentru realizarea acestei autostrazi nu se justifica nici din punct de vedere economic. "Traficul este infinit mai mic pe acest traseu decat pe relatia Nadlac - Sibiu - Valea Oltului", a mentionat Basescu. El este de parere ca proiectul nu va fi sprijinit de BEI, BERD sau de Banca Mondiala, pentru ca este un proiect pur comercial.

Guvernul a aflat de articol de la presa
Purtatoarea de cuvant a Guvernului a aflat despre articolul din "Financial Times" de la ziaristii prezenti ieri la briefing-ul saptamanal. Despina Neagoe a afirmat ca baza contractului cu firma Bechtel este acordul dintre Guvernele Romaniei si SUA privind dezvoltarea infrastructurii: "Contractul este legal, deci este corect". Cat despre oportunitatea contractului, purtatoarea de cuvant s-a pronuntat numai la insistente. "In baza suveranitatii nationale a Romaniei, Guvernul considera ca acest traseu, care va strabate Transilvania, este vital pentru legatura tarii noastre cu Uniunea Europeana". (Marius Hosu)

Bechtel sustine corectitudinea contractului
Reprezentantii companiei americane de constructii Bechtel - cea mai importanta din lume, de altfel, care a construit si Eurotunelul - au refuzat sa comenteze informatiile din "Financial Times", potrivit carora Comisia Europeana investigheaza contractul pentru constructia autostrazii din Romania, insa au sustinut ca negocierile pentru aceasta au fost corecte. "Nu putem comenta mai mult, pana cand nu vom afla care sunt acuzatiile exacte", a afirmat purtatorul de cuvant al Bechtel, Jonathan Marshall.

Unul dintre cele mai mari proiecte
Contractul de executie a proiectului, incheiat intre Guvernul roma n si compania americana Bechtel International, a fost semnat la 19 decembrie anul trecut. La acea data, oficialii Ministerului Transporturilor au declarat ca lucrarile de constructie a autostrazii Brasov - Bors vor incepe la 4 iulie 2004 si vor fi finalizate in 2012. La momentul semnarii contractului, premierul Adrian Nastase a declarat ca proiectul reprezinta cea mai mare investitie realizata vreodata in Romania si una dintre principalele prioritati de investitii in urmatorii ani. Autostrada Brasov - Oradea, corelata cu autostrada Bucuresti - Brasov, va asigura o legatura directa intre Romania si centrul si vestul Europei. Creditele externe necesare proiectului, pe care le va contracta Guvernul, vor fi garantate in totalitate de Ministerul Finantelor. (Iohanna Onaca)

Investigatie la Bruxelles
Purtatorul de cuvant al comisarului european pentru extindere, Diego Ojeda (foto), a declarat la BBC ca exista anumite elemente in ceea ce priveste contractul cu Bechtel, care par departe de procedurile normale. El a spus ca investigatia a pornit cu ceva timp in urma si ca Bruxelles-ul si-a exprimat deja ingrijorarea fata de autoritatile romane in legatura cu modul in care Guvernul roman acorda aceste contracte.

Ultima oră
Alte titluri din: Special
Referendumul lui Iohannis din 2019 și obsesia alegerilor din 6 decembrie aruncă în haos justiția, de la 1 ianuarie 2021 Referendumul lui Iohannis din 2019 și obsesia alegerilor din 6 decembrie aruncă în haos justiția, de la 1 ianuarie 2021
Fratele Ralucăi Prună, menținut la conducerea DNA, deși nu întrunește condițiile de vechime Fratele Ralucăi Prună, menținut la conducerea DNA, deși nu întrunește condițiile de vechime
Mai multe titluri din: Special
Antena3.ro Rugăciunea pe care Arsenie Boca o rostea în fiecare sâmbătă. Face minuni!
Libertatea.ro Cel mai scump divorț din istoria Marii Britanii. Cine sunt soții care împart o avere fabuloasă
A1.ro Vulpița și Viorel au deschis ușa casei lor unei vecine dornice să-i ajute. Aceasta a venit cu o propunere de nerefuzat
IncomeMagazine.ro Înregistrarea în scop de TVA a societăților din România se complică din nou
Observator.ro Bătaie în trafic, la Galaţi. Doi şoferi s-au dezbrăcat, apoi şi-au împărţit pumni şi picioare