Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! AcceptX
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Tupeu maxim la Guvernul României. Ce achiziții incredibile se făceau la Palatul Victoria, în timp ce se închideau piețele

Autor: ION ALEXANDRU
08 Ian 2021

În ziua în care Guvernul Orban decidea închiderea piețelor, Palatul Victoria achiziționa 160 de aparate de aer condiționat, care să fie montate în incinta clădirii Guvernului. În ziua în care reprezentanții Executivului descindeau în spitale, pentru a inspecta secțiile ATI, după evenimentul dramatic de la Piatra Neamț, același Guvern achiziționa un sistem de iluminat inteligent arhitectural tot pentru clădirea Palatului Victoria. Toate aceste cumpărături, de maximă urgență, au fost antamate în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare, au constat bugetul de stat peste 300.000 de euro și au fost livrate beneficiarului a doua zi după instalarea în funcție a Cabinetului Cîțu. 

 

Astfel, în data de 5 noiembrie 2011, Secretariatul General al Guvernului anunța că intenționează să achiziționeze, în regim de urgență, o cantitate de 160 de aparate de aer condiționat, care să fie livrate și montate, până cel târziu la sfârșitul anului trecut, în clădirea Executivului, de la Palatul Victoria. Conform caietului de sarcini care a însoțit procedura de achiziție simplificată, este vorba despre 80 de aparate de aer condiționat model 12.000 BTU, de 60 de aparate de aer condiționat model 18.000 BTU și de 20 de aparate de aer condiționat model 24.000 BTU.

Secretariatul General al Guvernului a impus condiția acordării de către vânzător a unei perioade de garanție de doi ani de la data punerii în funcțiune și a recepției dispozitivelor de climatizare, perioadă în care, așa cum rezultă din documentația de atribuire, vânzătorul este obligat să asigure remedierea oricărei defecțiuni survenite, în maximum 24 de ore de la data reclamării acesteia de către beneficiarul echipamentelor. Mai mult, remedierea defecțiunilor se va face la sediul Guvernului, iar în cazul în care există defecțiuni mai grave, echipamentele vor fi transportate la sediul furnizorului de către acesta, manopera intrând în sarcina furnizorului. Pentru defecțiunile majore ale echipamentelor, care necesită o durată de depanare mai îndelungată de trei zile calendaristice, vânzătorul este obligat să asigure un echipament echivalent „pentru desfășurarea în continuare a activității”. 

 

Moș Crăciun, pe calea aerului climatizat

 

Conform acelorași documente, termenul de livrare și de punere în funcțiune a aparatelor de aer condiționat a fost stabilit la două zile calendaristice de la data intrării în vigoare a contractului. Contract care a fost parafat de Secretariatul General al Guvernului în data de 24 decembrie 2020, adică fix a doua zi după ce Cabinetul condus de Florin Cîțu a primit votul de învestitură din partea Parlamentului României.

În Ajunul Crăciunului, Secretariatul General al Guvernului încheia, astfel, contractul cu numărul 210/2020, în valoare de 407.900 de lei fără TVA, adică 485.401 lei cu TVA inclusă (100.000 de euro), cu societatea SC Aer Tech Service SRL București. Conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, SC Aer Tech Service SRL este deținută, în calitate de unic asociat, de Daniela Gall, care și administrează societatea. 

 

Cumpărăm în timp ce închidem

 

De menționat este faptul că, în 5 noiembrie, data la care Secretariatul General al Guvernului publica pe SICAP (Sistemul Informatic Centralizat al Achizițiilor Publice) anunțul cu privire la intenția achiziției acestei cantități impresionante de aparate de aer condiționat, la Palatul Victoria avea loc o ședință de Guvern, prezidată de însuși președintele României, Klaus Iohannis, ședință în cadrul căreia s-a luat decizia suspendării activității piețelor agroalimentare în spațiile închise. 

„Mă bucur să vă revăd pe toți aici, însă trebuie să recunosc că această bucurie este umbrită de evoluția pandemiei de la noi și cred că suntem, pe bună dreptate, cu toții îngrijorați. Am avut astăzi aproape 10.000 de cazuri noi de persoane care s-au îmbolnăvit. Am avut și astăzi mulți, prea mulți care au decedat și trebuie să fim foarte realiști. Sunt necesare măsuri ferme, măsuri mai ferme pentru a controla extinderea pandemiei. Măsurile care s-au luat până acum nu mai sunt suficiente. Sunt necesare măsuri în plan național, precum școlile să treacă toate în online, angajații și din public, și din privat să treacă la telemuncă peste tot unde este posibil. Magazinele trebuie să fie închise seara cel târziu la ora 21.00, circulația pe timpul nopții trebuie restricționată. Petrecerile, și cele publice, și cele private, trebuie interzise, târgurile și piețele trebuie închise”, preciza, în ziua respectivă, președintele Klaus Iohannis. Aceste piețe au fost redeschise cu două zile înaintea alegerilor parlamentare.

 

Becuri de aproape un milion de lei

 

Cele 160 de aparate de aer condiționat nu reprezintă însă singura achiziție cel puțin interesantă pe care Secretariatul General al Guvernului a făcut-o, în aceeași perioadă. În 16 noiembrie, când evenimentele principale erau gestionarea crizei apărute ca urmare a tragediei de la Spitalul de Urgență din Piatra Neamț, unde a luat foc Secția de Terapie Intensivă COVID-19, premierul de atunci, Ludovic Orban, împreună cu ministrul Sănătății de la vremea respectivă, Nelu Tătaru, dar și cu nou-alesul primar general al Capitalei, Nicușor Dan, luau la pas secțiile ATI din spitalele din București, pentru a le inspecta.

În paralel însă, Secretariatul General al Guvernului făcea un nou anunț referitor la achiziția unui sistem de echipamente pentru iluminat arhitectural și de management al sălilor de conferință și informare publică în cadrul clădirii Palatului Victoria. De această dată, achiziția nu a mai fost făcută în baza unei proceduri simplificate, ci a fost organizată o licitație deschisă, unde criteriul de atribuire ales a fost cel mai bun raport calitate-preț. 

Această licitație a fost finalizată, ca o coincidență, tot pe data de 24 decembrie 2020, în Ajunul Crăciunului și la o zi după instalarea în funcție a Guvernului Cîțu. Atunci, a fost semnat contractul nr. 213.2020, în valoare de 789.188,73 de lei fără TVA, respectiv 939.134,6 lei cu TVA inclusă (aproximativ 200.000 de euro), cu două companii. Este vorba despre SC Future Engineering SRL și despre SC Backstage Production Group International SRL. Graba din cazul aparatelor de aer condiționat, achiziționate în aceeași zi, se regăsește și de această dată, având în vedere faptul că autoritatea contractantă impusese, încă din 16 noiembrie, ca termenul de livrare al echipamentelor să fie maximum data de 28 decembrie 2020.

 

 

Sediul Guvernului, monitorizat ca în Star Trek

 

Echipamentul inteligent de iluminat cumpărat de Guvernul Orban, dar care va fi folosit de Guvernul Cîțu, constă, potrivit documentației de atribuire care a intrat și în posesia noastră, într-un sistem mobil „ce va avea rolul de a pune în valoare arhitectura clădirii și va fi astfel ales și configurat încât elementele componente să poată fi ușor demontate în vederea instalării acestora în alte locații. Elementele care vor asigura iluminatul vor fi de tip RGB, pentru a se putea obține orice culori, iar controlul acestora se va realiza printr-o tehnologie de tip rețea, folosind protocoale specifice acestei aplicații”.

Achiziția constă în 146 echipamente de iluminat de tip LED Bar, în  28 echipamente de iluminat de tip LED Wash, în 9 convertoare Ethernet – DMX, care vor asigura comanda și controlul elementelor, și în pachete software necesare funcționării sistemului, care vor putea fi instalate pe serverul central pentru folosirea în cadrul Palatului Victoria, respectiv pe un terminal mobil în cazul relocării acestora.

Echipamentele de iluminat de tip LED Bar se vor monta pe balconul de pe fațada principală a clădirii, pe cele două balcoane de pe fațadele laterale și pe marginea balconului de pe primul nivel de acoperiș al clădirii. Echipamentele de iluminat de tip LED wash se vor monta în curte, la linia verde în fața clădirii și la linia gardului, pe lateralele stânga-dreapta ale clădirii. Software-ul de control este capabil să creeze diferite scenarii și programe, să pornească și să oprească programele definite, în funcție de ora de apus sau de răsărit al soarelui, să monitorizeze funcționarea fiecărei componente și să asigure obținerea iluminatului dorit.

Pe lângă acestea, în achiziție mai este prevăzut și un sistem digital integrat care să realizeze managementul sălilor de conferințe din cadrul Palatului Victoria. Redăm un pasaj elocvent al utilității acestuia, din caietul de sarcini: „Toate sălile de conferințe vor fi echipate cu terminale touch panel care vor fi interfața sistemului de management al rezervărilor. Aceste echipamente se vor instala pe perete sau pe suporți de pardoseală, în afara sălilor și vor fi echipate cu indicatoare luminoase  – roșu și verde – care vor indica starea curentă – «OCUPAT» și «LIBER». Terminalele vor afișa starea curentă a sălii (liber/ocupat, detalii despre evenimentul curent și evenimentele viitoare, dotarea cu echipamente a sălii), vor permite realizarea de rezervări pe baza nivelurilor de acces, schimbarea stării curente, extinderii duratei evenimentului curent sau raportarea către departamentul IT a unei probleme de ordin tehnic. Totodată, aceste terminale vor avea încorporat un modul de informare care va permite afișarea de informații și mesaje, așa cum vor fi programate din interfața de comandă și control”.

Iar lucrurile nu se opresc aici. În cadrul sistemului sunt instalate display-uri de dimensiuni mari care afișează informații centralizate despre starea tuturor sălilor, programul acestora, dar și informații din același modul de informare. Sistemul de rezervare și management al sălilor de ședință „va permite realizarea de rezervări de către utilizatorii cu acces, trimiterea de invitații și sincronizarea calendarelor”. Ambele componente ale sistemului sunt monitorizate și comandate prin intermediul unui server și al unor interfețe intuitive, care să asigure operarea centralizată de personalul administrativ al Secretariatului General al Guvernului.

 

Ultima oră
Alte titluri din: Anchete
Anca Dragu și Ludovic Orban, chestionați de președintele Comisiei de la Veneția pe tema revocării Avocatului Poporului Anca Dragu și Ludovic Orban, chestionați de președintele Comisiei de la Veneția pe tema revocării Avocatului Poporului
Compania familiei fostului director BNR Dolj, încă un contract important de la Guvern Compania familiei fostului director BNR Dolj, încă un contract important de la Guvern
Mai multe titluri din: Anchete
Antena3.ro Topul bugetarilor de lux ai României. Cine câştigă peste 35.000 de euro lunar
Libertatea.ro Subiecte Matematică Evaluare Națională 2021. Ce a picat la a doua probă
A1.ro Cum arată nașii lui Josephine Ana, fetița Ginei Pistol și a lui Smiley. Fotografiile emoționante de la botezul micuței
Observator.ro LOTO 6/49 - joi 27 mai 2021. Avem numerele câștigătoare la tragerile loto