Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! AcceptX

Lansari - Japonezii fac harta cerului in infrarosu

Autor: CRISTIAN IONITA
26 Feb 2006
Agentia spatiala japoneza a lansat pe orbita un satelit dotat cu o camera capabila sa capteze razele infrarosii. Japonezii vor sa ajunga la originile galaxiilor indepartate pentru a studia evolutia stelelor.

ASTRO-F este al treilea satelit pe care japonezii au reusit sa-l puna pe orbita in mai putin de o luna de zile. Satelitul va alcatui o harta in infrarosu a cerului, cantareste aproape o tona si a fost ridicat pe orbita de o racheta M-5, lansata de la centrul spatial Uchinoura. Deja face inconjurul Pamantului o data la 100 de minute, la o altitudine de 745 de kilometri.

Japonia a intrat intr-un fel de cursa spatiala, pentru a-si prinde din urma rivalii chinezi, ce au trimis astronauti in spatiu inca din 2003. China a fost a treia tara ce a reusit aceasta performanta, urmand Rusiei si Statelor Unite.

CONCURENTA. Beijingul a reusit in 1972 sa puna pe orbita primul satelit. Dupa ce a trimis si primul om in spatiu, japonezii au anuntat ca isi vor reconsidera decizia de a se concentra exclusiv pe lansarea rachetelor fara oameni la bord. De fapt, si-au propus ca pana in 2025 sa isi trimita primii astronauti in spatiu si sa construiasca o baza pe Luna.

In ultima luna, japonezii au mai lansat doua rachete H-2A de pe insula Tanegashima, ambele purtand sateliti de observare. Pana in martie 2007, vor mai lansa doi sateliti - spion pentru a monitoriza Coreea de Nord si alte zone cu potential de risc. Lansarea spionilor orbitali a fost aprobata dupa ce Coreea de Nord a lansat o racheta asupra Japoniei in 1998.

REUSITA. In mai putin de o luna, japonezii au lansat trei rachete. Ultima a decolat noaptea de la Centrul Spatial Uchinoura.

PROBLEME. La randul lor, europenii au avut ceva probleme saptamana aceasta cu lansarea unei rachete Ariane 5. Aceasta trebuia sa plece spre cer din Guiana Franceza la 21 februarie, purtand la bord doi sateliti de telecomunicatii. Hot Bird 7A apartine companiei Eutel Communications, iar Spainsat apartine Ministerului spaniol al Apararii si a fost construit de americani. Lansarea a fost amanata pentru 24 februarie din cauza unor probleme tehnice.

INERNATIONAL. Nici rusii nu au stat cu mainile in san saptamana aceasta. Pregatesc de zor plecarea unei echipe internationale de astonauti, programata pentru data de 30 martie. Destinatia este Statia Spatiala Internationala (ISS). Astronautul american Jeffry Wiliams s-a antrenat folosind un costum de "pompier" spatial.
Noi descoperiri pe planeta Venus. Există sau nu forme de viață Noi descoperiri pe planeta Venus. Există sau nu forme de viață