Pretul titeiului de referinta SUA a urcat ieri la 44,23 dolari/baril, cel mai mare nivel din 1983 incoace. "Este o nebunie", declara presedintele OPEC. Piata interna a carburantilor pandeste miscarile proprietarului de facto al Petrom.
ADRIAN N. IONESCU
Cresterea exploziva a preturilor petrolului la marile burse ale lumii isi intarzie viitura pe piata autohtona a carburantilor, dar specialistii sunt ingrijorati. Producatorii de carburanti din Romania reclamau inca de acum doua luni "presiunea insuportabila" a preturilor mondiale ale petrolului.
"Este o nebunie. Nu poate fi suplimentata oferta", a afirmat Purnomo, iar ministrul algerian al Petrolului, Chakib Khelil, a conchis: "OPEC nu poate face nimic". In SUA, petrolul s-a scumpit anul acesta cu 49%, de teama, confirmata acum, ca cresterea ofertei nu poate face fata accelerarii cererii globale, mai ales in conditiile problemelor din Irak si a celor ale grupul rus Iukos.
La deschiderea de ieri a pietei la Djakarta, pretul contractelor cu livrare ulterioara pentru petrolul de referinta american era de 44,23 dolari/baril, iar pentru petrolul de tip Brent - 40,18 dolari/baril. O tona are 7,1-8,3 barili in functie de tipul marfii, petrol Brent, respectiv Ural. Cel de tip Ural este in medie cu 3, 4 dolari mai ieftin.
Conform estimarilor Ministerului Economiei si Comertului (MEC), in 2004, importurile vor acoperi 57% din necesarul de titei. Doar 5,7 milioane tone se extrag din subsolul patriei. Titeiul romanesc are caracteristici mai apropiate de tipul Brent, iar la bursele lumii cel mai ieftin "Brent" costa 258 dolari pe tona. Oficialii Petrom spuneau acum doua luni ca pretul titeiului romanesc este de 7.100.000 lei tona, fara taxe (207,4 dolari/tona la cursul de azi). In contextul in care Petrom are cea mai mare proportie pe piata carburantilor din Romania (30%-40%), toti ceilalti operatori pandesc miscarile celui mai mare.
COMPETITORII. MOL importa titeiul si, in Romania, mare parte din carburanti. "Este de presupus ca evolutiile recente vor face ca Romania sa fie mai aproape de statutul de economie de piata functionala, in care modificarile de preturi sa tina pasul cu situatia pietei internationale, inclusiv in cazul pretului carburantilor", spune Karoly Robak, director general executiv MOL Romania.
OMV si Lukoil depind de procesarea titeiului greu. OMV importa din Austria 7% din carburantii vanduti in Romania, iar restul cumpara de la Rompetrol. Lukoil intarzie sa porneasca rafinaria de la Teleajen.