x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Nebunia preturilor tinteste Romania

Nebunia preturilor tinteste Romania

04 Aug 2004   •   00:00

Pretul titeiului de referinta SUA a urcat ieri la 44,23 dolari/baril, cel mai mare nivel din 1983 incoace. "Este o nebunie", declara presedintele OPEC. Piata interna a carburantilor pandeste miscarile proprietarului de facto al Petrom.

ADRIAN N. IONESCU

Cresterea exploziva a preturilor petrolului la marile burse ale lumii isi intarzie viitura pe piata autohtona a carburantilor, dar specialistii sunt ingrijorati. Producatorii de carburanti din Romania reclamau inca de acum doua luni "presiunea insuportabila" a preturilor mondiale ale petrolului.

NEBUNIA EXTERNA. Presedintele OPEC, Purnomo Yusgiantoro, a declarat ieri ca tarile membre nu dispun de cantitati suplimentare de titei pe care sa le livreze imediat pe piata pentru a calma preturile. OPEC acopera cel putin 40% din necesarul de titei al lumii.

"Este o nebunie. Nu poate fi suplimentata oferta", a afirmat Purnomo, iar ministrul algerian al Petrolului, Chakib Khelil, a conchis: "OPEC nu poate face nimic". In SUA, petrolul s-a scumpit anul acesta cu 49%, de teama, confirmata acum, ca cresterea ofertei nu poate face fata accelerarii cererii globale, mai ales in conditiile problemelor din Irak si a celor ale grupul rus Iukos.

La deschiderea de ieri a pietei la Djakarta, pretul contractelor cu livrare ulterioara pentru petrolul de referinta american era de 44,23 dolari/baril, iar pentru petrolul de tip Brent - 40,18 dolari/baril. O tona are 7,1-8,3 barili in functie de tipul marfii, petrol Brent, respectiv Ural. Cel de tip Ural este in medie cu 3, 4 dolari mai ieftin.

INCORDAREA INTERNA. Solicitati de Jurnalul National, acum doua luni, specialistii romani calculau o pierdere de 113.000 dolari/la pompele de benzina ale unei statii de distributie medii. Atunci, petrolul de tip Brent costa 37 de dolari/baril. Acum, marii producatori de titei ai lumii se recunosc coplesiti de piata.

Conform estimarilor Ministerului Economiei si Comertului (MEC), in 2004, importurile vor acoperi 57% din necesarul de titei. Doar 5,7 milioane tone se extrag din subsolul patriei. Titeiul romanesc are caracteristici mai apropiate de tipul Brent, iar la bursele lumii cel mai ieftin "Brent" costa 258 dolari pe tona. Oficialii Petrom spuneau acum doua luni ca pretul titeiului romanesc este de 7.100.000 lei tona, fara taxe (207,4 dolari/tona la cursul de azi). In contextul in care Petrom are cea mai mare proportie pe piata carburantilor din Romania (30%-40%), toti ceilalti operatori pandesc miscarile celui mai mare.

COMPETITORII. MOL importa titeiul si, in Romania, mare parte din carburanti. "Este de presupus ca evolutiile recente vor face ca Romania sa fie mai aproape de statutul de economie de piata functionala, in care modificarile de preturi sa tina pasul cu situatia pietei internationale, inclusiv in cazul pretului carburantilor", spune Karoly Robak, director general executiv MOL Romania.

SHELL Romania isi va continua politica de aliniere la piata locala. "Pentru a ne formula o stategie de dezvoltare, asteptam sa vedem cum va evolua privatizarea SNP Petrom, precum si dezvoltarea infrastructurii", declara reprezentantii Shell.

OMV si Lukoil depind de procesarea titeiului greu. OMV importa din Austria 7% din carburantii vanduti in Romania, iar restul cumpara de la Rompetrol. Lukoil intarzie sa porneasca rafinaria de la Teleajen.

PERSPECTIVA SUMBRA

"Pentru ca preturile actuale ale carburantilor sa poata fi mentinute in Romania ar trebui ca piata mondiala de petrol sa coboare sub 27 de dolari/baril pentru titeiul greu de tip Ural si la 30 dolari/baril pentru titeiul de tip Brent", apreciaza Dan Ionescu, director general comercial al Grupului Rompetrol. Diferenta fata de preturile mondiale va produce tensiuni pe costurile producerii benzinei de circa 50 de milioane de dolari. Rompetrol a majorat deja preturile angro din depozitele sale cu 28 de dolari pe tona de benzina. Inaintea cumpararii Petrom, reprezentantii OMV spuneau ca rafinariile sunt in imposibilitatea de a practica preturi care sa acopere toate costurile de productie. Dupa privatizare, austriecii nu comenteaza preturile carburantilor. Cel mai nelinistitor este insa pesimismul analistilor, care nu intrevad ieftinirea titeiului.
×
Subiecte în articol: economic romania piata