Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! AcceptX
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Klaus Iohannis și parlamentarii construiesc Autostrada Nordului în 4 ani

Autor: ADRIAN STOICA
07 Mai 2021

De la 1 ianuarie 2021 a intrat în vigoare Legea nr. 264/2020 pentru aprobarea obiectivului de investiții „Autostrada Nordului” (A14). Întinsă pe traseul Vama Oar - Satu Mare - Baia Mare - Dej - Bistrița - Vatra Dornei - Suceava, autostrada trebuie să fie gata într-un interval de patru ani. În schimb, legea adoptată de parlamentari și promulgată în noiembrie anul trecut de președintele Iohannis nu pomenește nimic despre lungimea viitorului drum de mare viteză, despre valoarea viitoarei investiții sau despre indicatorii tehnici ai proiectului. Aceste date nici nu aveau cum să fie incluse în proiectul de lege inițiat de deputatul Partidului Mișcării Populare, Ionuț Simionca, și la care s-au raliat 65 de parlamentari din toate partidele,  pentru că ele ar fi rezultat din studiul de fezabilitate, care însă nu exista. De altfel, acest studiu nu există nici la aproape trei ani de la depunerea proiectului legislativ în Parlament, iar șansele proiectului să fie realizat în patru ani sunt nule. Cu o lungime de circa 400 de kilometri, România ar trebui să construiască 100 de kilometri de autostradă pe an pentru a termina A14 în patru ani.

Inexistența elementelor amintite, dar și lipsa unui punct de vedere al Guvernului au făcut ca membrii Consiliului Legislativ să emită un aviz negativ pentru acest proiect. Un amănunt nesemnificativ, am putea spune, pentru că proiectul avea să fie adoptat de senatori și de deputați cu o largă majoritate. Legea intrată în vigoare la începutul anului nu prevede însă și sancțiuni în cazul în care Ministerul Transporturilor, instituția delegată să coordoneze realizarea obiectivului de investiții, și constructorii nu vor respecta termenul de patru ani impus. O altă scăpare a inițiatorilor, care trebuie amintită, este și lipsa unei explicații referitoare la modul în care au stabilit termenul de patru ani pentru finalizarea viitoarei autostrăzi este unul fezabil. Experiența românească legată de viteza de construcție a autostrăzilor nu este una prea plăcută, dar ea a fost ignorată de inițiator, de cei care au votat proiectul, dar și de președintele Iohannis, care l-a promulgat fără niciun fel de obiecții. Trebuie spus că Ministerul Transporturilor a încercat eliminarea termenului-limită pentru finalizarea proiectului de investiții, dar nu a avut sorți de izbândă la votul în plenul Camerei Deputaților, care a fost și for decizional.

 

„Acest obiectiv se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din credite externe şi din fonduri europene. Termenul de execuţie a obiectivului este de 4 ani de la data intrării în vigoare a acestei legi. Prevederile legii intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2021”.

extras din textul legii privind Autostrada Nordului

 

18 luni doar pentru SF-urile la două loturi

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) a semnat pe 10 martie anul acesta contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate în cazul a două loturi din Autostrada Nordului: Bistrița - Vatra Dornei și Vatra Dornei - Suceava. Pentru tronsonul Bistrița - Vatra Dornei, documentația tehnică va fi realizată de către firma Explan SRL pentru suma de 15,8 milioane de lei, fără TVA, iar pentru sectorului Vatra Dornei - Suceava, licitația a fost câștigată de asocierea formată din firmele Best Consulting & Design și Ingenieria Especializada, contractul având o valoare de 14,7 milioane de lei, fără TVA. Durata de realizare a contractelor este de 18 luni. În ceea ce privește sectorul 1 Baia Mare - Bistrița, licitația a fost câștigată de o asociere condusă de Search Corporation pentru o sumă de 15,2 milioane de lei, dar semnarea contractului a fost întârziată din cauza unei contestații. Potrivit Companiei de Drumuri, contractul ar urma să fie semnat în cursul lunii mai.

 

Ce spune Master Planul General de Transport

Conform Master Planului General de Transport al României, legătura între Baia Mare și Suceava va fi realizată prin Drumul expres Baia Mare - Bistrița (Someș Expres) și Drumul Trans Regio Bistrița - Vatra Dornei - Suceava (numit Bucovina). Acest proiect de infrastructură va realiza legătura dintre Coridorul 3 (București - Regiunea Nord Est) și viitorul punct de trecere a frontierei din zona Oar.

În ultimii 10 ani, în România s-au construit, în medie, mai puțin de 60 de kilometri de autostradă pe an. 

 

 

54 Kilometri de autostradă au fost dați în folosință în 2020, după ce în 2019 fuseseră dați în circulație 43 de kilometri. La sfârșitul anului trecut țara noastră a ajuns la 920 de kilometri de autostradă.

 

Autostrada Unirii, blocată în studii

În noiembrie 2018, era promulgată Legea Autostrăzii Unirii (A8), o șosea de mare viteză care urmează să lege Târgu Mureș de Iași. Legea nu prevede și un termen pentru finalizarea autostrăzii de circa 320 de kilometri.  La mai bine de doi ani de la adoptarea legii, proiectul este încă în faza studiilor de fezabilitate.

Ultima oră
Pe aceeasi temă
Autostrada Moldovei este într-o mare întârziere Autostrada Moldovei este într-o mare întârziere
Cum a fost Iohannis sărit din lista lui Biden Cum a fost Iohannis sărit din lista lui Biden
Alte titluri din: Economia
Înmatricularile auto au crescut cu peste 20% în iulie 2021 Înmatricularile auto au crescut cu peste 20% în iulie 2021
Prețurile producției industriale au crescut cu peste 11% în iunie 2021 Prețurile producției industriale au crescut cu peste 11% în iunie 2021
Mai multe titluri din: Economia
Antena3.ro Maria Coman, prezentatoarea Antena 3, are COVID, deși este vaccinată: ”Am ratat liniștită primele 3 valuri de pandemie”
Libertatea.ro Bendeac: 'Deja a ajuns la hărțuire. Te rog eu, băi, nu mă mai suna, nu mă mai hărțui!'
A1.ro Un bărbat a descoperit un tunel secret în podeaua sufrageriei. Peste ce „comoară” a dat Colin Steer
Observator.ro LOTO 6/49 - joi 27 mai 2021. Avem numerele câștigătoare la tragerile loto