Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! AcceptX
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Acoperirea polițelor RCA de la City Insurance costă 500 de milioane de euro

Autor: DIANA SCARLAT
14 Sep 2021

Cele trei falimente din piața de asigurări, care au zguduit din temelii mai multe sectoare economice, în ultimele două decenii – Astra, Carpatica și Centrasig – ar putea fi considerate mici incidente, dacă ne vom confrunta, foarte curând, cu falimentul celor mai mari asigurători pentru polițele RCA. Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) susține că în cel mai scurt timp va avea soarta firmei City Insurance, pe care o așteaptă falimentul, și al doilea mare asigurător, Euroins, împreună având 75% din această piață. Astfel, Fondul de Garantare al Asiguraţilor (FGA), care acum ar putea acoperi cheltuielile, nu va mai putea face față blocajului generat de cele două posibile falimente. COTAR a anunțat, de peste doi ani, iminența falimentului a cel puțin unuia dintre cei doi mari jucători de pe această piață, iar în continuare există pericolul să se adeverească și a doua parte a previziunii. Transportatorii compară jocul financiar al asigurătorilor cu un nou Caritas, care acum ne trimite nota de plată.

 

Patronatele din Transporturi cer explicații de la autoritățile statului, în legătură cu situația asigurătorilor City Insurance și Euroins, după ce falimentul primei companii a devenit iminent. COTAR a vorbit despre  această situație în ultimii doi ani și jumătate, aducând dovezi, documente și calcule care arătau ceea ce urma să se întâmple. Același lucru se întâmplă și astăzi, când COTAR mai atrage încă o dată atenția asupra acelorași probleme pe care le are și al doilea mare asigurător din topul companiilor care vând polițe RCA în România, Euroins. Mai mult, transportatorii spun că dacă în cazul falimentelor Astra, Carpatica și Centrasig era vorba de mai puțin de 50% din această piață, acum suntem în situația în care doar City Insurance acoperă 50%, Euroins având 25 %. Căderea a 75% din piața polițelor RCA ar putea să nu mai fie acoperită nici măcar de Fondul de Garantare, urmând blocaje în lanț pe mai multe sectoare economice.

 

Scumpirea iminentă a polițelor RCA

 

Ceea ce se știe deja, cu siguranță, este că polițele RCA se vor scumpi foarte mult, în cel mai scurt timp. Cauzele scumpirilor iminente sunt multiple, pornind de la mecanismul care stă la baza acoperirii daunelor de către Fondul de Garantare, până la faptul că prețurile practicate de cele două firme care dețin monopolul pe această piață sunt multe mai mici decât cele reale. Tocmai de aceea, transportatorii numesc acest joc financiar tolerat până acum de toate instituțiile statului român „noul Caritas”. „Este aceeași situație ca în cazul Caritas: până acum s-a bucurat toată lumea de câștig, pentru că erau vândute polițe RCA la prețuri mici, iar acum ni se trimite nota de plată. Situația actuală este mai gravă decât în cazul Astra sau a celorlalte două firme  care au dat faliment, pentru că vorbim despre 75% din piață. Numai City Insurance are 3 milioane de polițe de asigurare RCA și alte 2 milioane sunt la Euroins. Este nevoie în prezent de peste 500 de milioane de euro doar pentru a acoperi polițele de la City Insurance. Vedem că nimeni nu comunică, din partea statului, ce se va întâmpla în continuare, inclusiv cu problemele pe care noi le-am semnalat și la Euroins”, a declarat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președinte COTAR. Acesta mai spune că în circa 6-8 luni urmează și falimentul Euroins.

Decontul pentru ultimii ani de asigurări ieftine

 

Cu patru zile în urmă, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a anunțat că devine acționar Euroins. Cu toate acestea, prețurile foarte mici pentru polițele RCA sunt greu de menținut în continuare, în condițiile în care există actualele probleme generate de City Insurance, dar și firme de asigurări care aveau și înainte prețuri mult mai mari pentru aceleași produse. Diferențele enorme dintre aceste prețuri se pot observa printr-o simplă comparație, în timp real. Dar nu sunt doar diferențe între asigurători, pentru același tip de produs, ci și mari diferențe între prețul pe care ar trebui să-l aibă aceste polițe, conform calculelor, pentru a putea acoperi daunele, și valorile lansate de cele două mari companii din topul pieței RCA. În anul 2017, ASF a făcut calculele valorilor reale ale polițelor RCA, iar pentru un camion care transportă marfă în afara țării, de exemplu, valoarea minimă calculată ajungea la 6.700 de lei, în timp ce polița RCA de la City Insurance era de numai 4.500 de lei. Dacă a existat o strategie care să arunce în colaps economia României, după câțiva ani în care unii oameni să se îmbogățească, atunci această strategie s-ar fi putut baza pe tendințele și comportamentul consumatorului român: dacă este nevoie să cumpere ceva obligatoriu, precum polița RCA, atunci consumatorul român va alege, majoritar, varianta cea mai ieftină, nicidecum nu își va face calcule de eficiență. Problemele apar însă atunci când se produc accidente rutiere între doi sau mai mulți asigurați la aceeași companie. „City Insurance și Euroins au practicat cele mai mici prețuri de pe piață pentru a-și face portofoliu. Pe ei nu i-a interesat ce se întâmplă mai departe cu asigurații și nici ce vor provoca după eventualul lor faliment. Practic, aceste falimente de pe piața de asigurări vor duce automat la creșterea valorii polițelor RCA, iar toate economiile făcute până acum cu prețurile reduse vor fi plătite tot de cei 9 milioane de conducători auto din România”, mai spune Ștefănescu. Scumpirile polițelor RCA sunt iminente după falimentul City Insurance și pentru că Legea falimentului protejează creditorii de asigurare, astfel încât cei care au păţit dauna trebuie să-şi recupereze banii, iar acest mecanism implică FGA astfel: toți ceilalți asigurători trebuie să aducă banii la Fondul de Garantare. Practic, ceilalți asigurători din piață sunt obligați să aducă acele contribuţii suplimentare la FGA, pentru că fondul se finanţează din contribuţiile lor.

 

Declarațiile oficiale au contrazis realitatea

 

În legătură cu Euroins, există la ASF mai multe documente despre care COTAR spune că ar confirma problemele pe care le are și această companie, la fel ca în cazul City Insurance. Printre acestea, un proces verbal de control - nr. 37/10.01.2020 – care a stat la baza sancționării cu o amendă foarte mică a firmei Euroins România Asigurare Reasigurare SA și Decizia nr. 199/20.02.2020 care a stat la baza sancționării tot cu o amendă foarte mică a aceleiași companii. În ultimele luni, în timp ce erau ignorate avertismentele venite din partea COTAR și a altor patronate din transporturi, au existat mai multe declarații oficiale din partea factorilor decidenți din cadrul instituției, menite să liniștească populația, deși ASF avea informații despre problemele companiei City Insurance: „Nu există niciun motiv care să ducă spre o idee de faliment a City Insurance”; „City Insurance îndeplineşte toţi indicatorii de solvabilitate” (29 august 2019, Cristian Roșu – vicepreședinte ASF); „Un nou caz Astra este puțin probabil să se repete” (22 noiembrie 2019, Cristian Roșu); „Vă asigur că ASF supraveghează cu toată responsabilitatea piața asigurărilor și că va lua, dacă va fi cazul, măsurile permise de lege, pentru a nu ne confrunta cu dezechilibre care să afecteze drepturile și interesele consumatorilor. Piața RCA se află în echilibru” (10 octombrie 2019, Cristian Roșu) etc. Au existat mai multe astfel de declarații, inclusiv în rapoartele oficiale ale ASF, până în ultima clipă (Raportul privind evoluția pieței asigurărilor pentru anul 2020, publicat de ASF).

 

„Prețurile mici pentru reparații înseamnă complicitate la crimă, în caz de accident”


Transportatorii și reprezentanții service-urilor auto spun că s-au făcut presiuni, din partea instituțiilor de control ale statului, pentru a-i pedepsi pe cei care nu au vrut să lucreze cu cele două firme de asigurări care dețin monopolul pieței, având cele mai mici prețuri. Aceștia mai spun că explicația refuzului este simplă: prețurile foarte mici pentru manoperă prost făcută și piese de calitatea cea mai slabă înseamnă complicitate la crimă, în caz de accident rutier. Deși au existat acuzații la adresa acestor service-uri, în sensul că ar practica prețuri piperate, reprezentanții pieței arată că a fost dezinformare și s-a aruncat în fața opiniei publice o falsă problemă, pentru a ascunde-o pe cea reală. „În luna martie a acestui an a existat un spectacol public în care zeci de service-uri auto din București și Ilfov au fost călcate, la propriu, de mascați însoțiți de presă și alte instituții cu rol de control. Știți ce aveau în comun toate acele unități reparatoare? Nu au acceptat să lucreze în condițiile impuse de firmele de asigurări, care implicau reparații ieftine, cu prețuri reduse cu mult sub nivelul de siguranță - 50 de lei pe ora de manoperă – și piese de proastă calitate. Nu au dorit să fie parte a carnajului de pe șoselele României, unde mii de oameni mor și mulți alții rămân cu traume grave, în urma unor accidente rutiere în care siguranța oferită de mașini și calitatea pieselor folosite la reparații pot face diferența dintre viață și moarte”, explică Vasile Ștefănescu. Transportatorii mai arată că acele service-uri auto au câștigat în instanță mii de procese cu cele două firme de asigurări, pe această speță, dar organele de cercetare penală deschid în continuare dosare care sfidează soluțiile instanțelor judecătorești. „Abaterile comise de asigurători ar trebui să fie sancționate prompt și punctual de către Autoritatea de Supraveghere, așa cum sunt sancționate și abaterile service-urilor de către autorități sau furnizori, mai ales că asigurătorii încasează pe bandă rulantă sumele obligatorii pe care le implică asigurările de răspundere civilă auto”, mai spune Ștefănescu.

 

 

Cei doi asigurători din topul pieței polițelor RCA au ajuns să atingă recordul de 5.000 de reclamații pe lună, cele mai multe procese fiind pierdute de firmele de asigurare, în ultimii trei ani. În Germania se vând circa 80 de milioane de polițe de asigurare și sunt cel mult 300 de reclamații pe an.

 

„Asigurătorii preferă să plătească prețuri subevaluate sau să aștepte trei ani de procese la capătul cărora să beneficieze de clemența sau sprijinul ASF. Din păcate, doar 5% cele 500.000 de dosare de daune ajung în instanță, pentru că oamenii nu-și permit cheltuielile de judecată.

 

Vasile Ștefănescu, președinte COTAR

           

ASF a cerut majorarea capitalul încă din 2019, dar instanța s-a opus

 

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va lua, în zilele următoare, o decizie în ceea ce privește soarta companiei de asigurări City Insurance, în joc fiind retragerea autorizației de funcționare. Trei milioane de poliție RCA sunt încheiate la City Insurance, iar incertitudinea privind viitorul companiei a creat o stare de tensiune pe piață.

 

Șoferii se tem că nu-și mai pot repara mașinile în baza acestor polițe, iar service-urile, că nu-și vor mai primi banii. Valentin Ionescu, director în cadrul ASF, spune că situația de la City Insurance era cunoscută de mai multă vreme la nivelul Autorității de Supraveghere, iar în 2019 chiar a fost adoptată o decizie prin care compania de asigurări era obligată să-și majoreze capitalul pentru a-și putea desfășura activitatea. Compania a contestat în instanță decizia, iar aceasta i-a dat dreptate, suspendând decizia ASF, astfel că acum s-a ajuns în situația de față. Pe de altă parte, se are în vedere modificarea Legii 213 privind Fondul de Garantare al Asiguraților în așa fel încât să fie scurtat timpul de plată al despăgubirilor în cazul insolvenței unei companii de asigurări. Potrivit proiectului, care acum se află pe circuitul interministerial de avizare, se propune ca plata despăgubirii să se facă din momentul constatării insolvenței și nu de la data  deciziei definitive a justiției. (Adrian Stoica)

 

Ultima oră
Pe aceeasi temă
City Insurance, cea mai mare companie de asigurări, se îndreaptă spre faliment City Insurance, cea mai mare companie de asigurări, se îndreaptă spre faliment
Alte titluri din: Economia
ASF retrage autorizația de funcționare pentru City Insurance. Compania intră în insolvență ASF retrage autorizația de funcționare pentru City Insurance. Compania intră în insolvență
Florin Cîțu vrea creșterea cu 8% a salariului minim înainte de sfârșitul anului Florin Cîțu vrea creșterea cu 8% a salariului minim înainte de sfârșitul anului
Mai multe titluri din: Economia
Antena3.ro Angajări Poliţia de Frontieră 2021. Sute de posturi prin încadrare directă
Libertatea.ro Ce factori cresc riscul să faci COVID-19 chiar dacă ai fost vaccinat complet
A1.ro Asia Express - Drumul Împăraților. Care sunt regulile din sezonul 4 pe care trebuie să le respecte concurenții
Observator.ro LOTO 6/49 - joi 27 mai 2021. Avem numerele câștigătoare la tragerile loto