x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum s-a reinventat dieselul

Cum s-a reinventat dieselul

de Tudorel Muşat    |    26 Feb 2021   •   18:53
Cum s-a reinventat dieselul

Mașină sportivă, dar pentru toată familia, poate părea o contradicție în termeni. Mai ales dacă nu punem în discuție un SUV. Există un tip de automobil care este preferat de români, mai ales atunci când vorbim despre piața second-hand. Touringul oferă o capacitate de încărcare imbatabilă în segmentul limuzinelor. Un tip de caroserie care asigură confort pentru pasageri și loc suficient pentru bagaje de drum lung. Am testat timp de patru zile, pe rute care au însumat peste 650 km, un BMW cu motor clasic 2.0 diesel care la un plin de 66 de litri poate atinge o mie de kilometri autonomie. O raritate a zilelor noastre în care direcția este electrificarea cu orice preț.

BMW 520d impresionează prin lungimea lui. Cu aproape 5 metri și un spațiu de încărcare care poate ajunge la 1,7 metri cubi, Touringul seriei 5 poate fi automobilul care satisface atât dorința șoferului care vrea putere, rapiditate și precizie în mișcări, dar și pe cea a familiei care dorește confort și cât mai mult loc pentru bagaje voluminoase în excursiile lungi. Un diesel în ziua de azi, cumpărat de nou, poate părea o extravaganță. Într-o societate auto aproape ieșită din pandemie cu gândul de electrificare și autonomie, motorul diesel este pus la colț ca un elev repetent după ani de-a rândul când a fost perla coroanei. Și totuși, cum poate fi adus în actualitatea normelor de poluare un astfel de propulsor care are multe atuuri. Prin hibridizarea lui. Mai precis, transformarea într-un mild hybrid. Un tip de propulsie pe care șoferul nu o poate controla și o simte foarte ușor atunci când are nevoie pentru scurt timp de un plus de putere. Dar foarte puțin, pentru că ce mai contează 11 cai putere oferiți de generatorul-starter pe lângă cei 190 de cai diesel scoși de motorul diesel.  Dacă pentru dinamica mașinii de două tone, starterul cântărește prea puțin în comparație cu un cuplu de 400 de Nm pe care dieselul îl livrează, la economia de combustibil și poluare situația se schimbă. Montarea unui generator 48V foarte puternic şi a unei baterii suplimentare permite un nivel foarte ridicat de generare de energie la frânare şi de stocare. Această energie poate fi folosită atât pentru alimentarea sistemului electric 12V, cât şi pentru a uşura sarcina asupra motorului termic şi a-i oferi un plus de putere. Generatorul-starter produce un impuls electric care oferă instantaneu un supliment de 8 kW. Astfel, emisiile de CO2 ajung la 120 de g/km, iar consumul poate scădea până la 4,7 litri.

 

Cât consumă

După un parcurs de 663 km, eu am ajuns la o medie de 5,6 litri/100 km. Dar am profitat din plin de setarea sport și am apăsat de multe ori pedala de accelerație. Aș mai fi avut la dispoziție și modul confort, ca să nu mai zic de cel Ecopro. Dar aceste moduri pălesc atunci când vrei să vezi ce poate un BMW, chiar și unul cu aspect puternic de familist. Altfel, nu aș fi atins sprintul până la sută de 7,6 secunde, că la viteza maximă de 222 km/h n-am avut de gând să ajung. În modul sport, nu doar că se unesc cele două propulsoare, fie și pentru scurt timp, dar suspensia adaptivă se întărește, la fel și direcția pentru un feedback cât mai bun și o precizie cât mai mare a mișcărilor. În ciuda gabaritului lui, Touringul stă precis pe curbele strânse, la viraje luate cu vitează și se descurcă de minune să iasă din zăpadă afânată. Asta pentru că dispune de sistemul xDrive de tracțiune integrală. Șoferul are la dispoziție o întreagă paletă de reglaje prin care poate seta răspunsul mașinii, de la direcție la suspensii sau nervozitatea pedalei de accelerație. Suspensia adaptivă combină amortizoarele controlate electronic, sistemul adaptiv drive şi o setare sport a suspensiei. Cea mai recentă versiune a acestui sistem poate veni în ajutorul conducătorului în timpul manevrelor prin bracarea roţilor spate chiar şi la viteze mai mici de 3 km/h. Sistemul funcţionează, ca până acum, cu bracarea roţilor spate în sensul opus faţă de roţile spate, pentru manevrabilitate la viteze mici. Roţile spate sunt bracate în acelaşi sens cu roţile faţă pentru stabilitate la viteze mari. Sistemul este comandat electronic şi asigură, în plus, stabilitatea direcţională a maşinii.

 

Cu ochii pe șofer

Seria 5 este gata pentru următoarea eră o autonomiei. Cruise controlul se transformă într-un adevărat pilot odată ce este apăsat butonul de pe volan. Nu doar că știe să pornească sau să oprească mașina în funcție de automobilul din față, dar poate lua ușoare viraje ghidându-se nu doar în funcție de marcajele de pe carosabil, ci și după mașinile din trafic. Șoferului îi apar în bord pictograme cu obstacolele din preajmă, fie că sunt automobile, biciclete sau chiar pietoni. O funcție inedită este asigurată prin intermediul unui senzor plasat pe bord care este în stare să citească faptul că șoferul și-a ridicat privirea și este atent la trafic. Atunci când mașina din față se pune în mișcare, sistemul emite un sunet și nu pornește până când nu se asigură că șoferul privește înainte. Ai senzația că te afli într-un film SF în care automobilul îți citește gândurile. Pentru siguranță, conducătorul auto trebuie să țină mâna pe volan, în caz contrar apărând în bord un martor care solicită acest lucru. Șoferul poate conduce astfel lăsând volanul ușor liber în seama servodirecției dirijate. 

 

Laserul

La nivel de design exterior, grila BMW a crescut în dimensiuni şi acum coboară mai mult spre spoiler. Este încadrată de un contur dintr-o singură bucată, ceea ce inspiră putere. Conturul mai subţire al farurilor oferă o interpretare nouă, modernă, a designului consacrat BMW. Dispuse una lângă cealaltă, două surse de lumini de zi în formă U sau, opţional, în formă L creează o grafică precisă şi modernă. Noile faruri LED complete, care includ lumina de viraje adaptivă, faza lungă BMW Laserlight cu efect antiorbire, cu tehnologie matrix, şi asistentul de fază lungă sunt oferite opţional. Farurile Laserlight pentru faza lungă adaptivă au o rază de acţiune care ajunge la 530 de metri. Luminile de zi îndeplinesc şi rolul de semnalizatoare. Muchiile negre şi noua grafică L asigură un impact vizual marcant pentru stopurile noului BMW Seria 5. Stopurile şi luminile de frână sunt integrate într-un ansamblu comun, care acum formează un singur grup optic cu lentile externe tridimensionale proeminente.

 

Confortul

Există schimbări semnificative și la interiorul noii Serii 5. BMW Live Cockpit Professional include un panou de instrumente complet digital de 31,24 cm și un Control Display pe planșa de bord care ajunge la 26,04 cm, aceste afişaje fiind gândite pentru a permite o puternică personalizare. Pe Control Display poate fi proiectată o navigație profesională care este capabilă să integreze starea traficului în timp real, o funcție similară cu cea oferită de Waze, prin intermediul unei legături permanente la internet. Noul Asistent Personal Inteligent BMW este o personalitate digitală inteligentă integrată în automobil care poate răspunde la întrebările șoferului atât cu privire la starea mașinii, cât și cu privire la modul în care funcționează diverse module, cum a fi de exemplu faza lungă automată. Există trei zone de climatizare, una dintre ele fiind dedicată pasagerilor din spate. Există un program care schimbă ritmul muzical, aromele de interior, fluxul de aer și luminile ambientale pentru a relaxa sau vitaliza șoferul pe parcursul a două minute. Telefonul poate fi încărcat  și prin wireless. Există un nou head-up display proiectat holografic pe parbriz, care este mult mai mare decât în varianta anterioară și oferă mai multe funcții. BMW susține că este cel mai avansat head-up display la această oră din industrie. Prețul de bază pentru o astfel de limuzină este de circa 57.000 de euro, iar varianta testată, aproape full-option, a ajuns la aproape 90.000 de euro cu TVA.

 

Tehnologia mild-hibrid folosită la un diesel scade consumul, emisiile poluante și reduce semnificativ taxele

- 4,7 litri/100, consumul mediu al dieselului de 190 de cai

- 7,6 secunde, sprintul până la sută

- 560 de litri, capacitatea portbagajului

 

Avantaje

- confort

-puterea motorului

- autonomia diesel

 

Dezavantaje

- posibile probleme la vânzarea second-hand

- prețul opționalelor

- hibridul nu poate fi controlat

×
Subiecte în articol: diesel