×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

FODMAP, dieta care te scapă de balonare

Autor: OANA PORTASE
13 Mar 2018

An de an apar tot mai multe diete care ne promit rezultate miraculoase. Unele ne slăbesc, altele ne fac mai sănătoși iar altele ne întineresc. Important este să nu testăm dietă după dietă - pentru că putem să facem mai rău decât bine - ci să apelăm la un specialist care ne poate spune exact de ce avem nevoie. Unele diete sunt dedicate special anumitor afecțiuni. Așa este și FODMAP, dieta recomandată pentru cei care suferă de colon iritabil sau se balonează des.

Scapă de balonare

FODMAP este prescurtarea în engleză de la Fermentable Oligossaccharides Disaccharides Monosaccharides and Polyols. Mai exact, este vorba de anumite zaharuri denumite glucide fermentabile cu lanț scurt. Acest tip de zaharuri este prezent în foarte multe alimente, procesate sau neprocesate, pe care le consumăm zi de zi. Pentru a ține o dietă ca FODMAP este nevoie de o documentare riguroasă și de o voință de fier.

CE NU AI VOIE ÎN FODMAP

LACTOZĂ – lactate

FRUCTOZĂ – fructe, sucuri

FRUCTANI – usturoi, varză, ceapă

GALACTANI – fasole, soia, linte

POLIOLI – sorbitol, manitol, xilitol

Consumarea alimentelor care conțin aceste zaharuri poate provoca, pentru anumite persoane, probleme legate de digestie pentru că acestea fermentează. Colonul iritabil, balonare, flatulența sau greața sunt doar câteva probleme ce pot fi întâmpinate.

Lista alimentelor interzise este destul de consistentă și va trebui să renunți în primul rând la fructoză (fructe, sucuri) și lactoză (lactate). Usturoiul, varza și ceapa intră la categoria interzisă denumită fructani, pe listă aflându-se și galactanii (fasole, soia, linte) și poliolii (anumite fructe și sorbitolul, manitolul, xilitolul). Nu ai voie să te atingi nici de sparanghel, ciuperci, băuturi acidulate (conțin îndulcitori), conopidă și alte alimente pe bază de grâu.

Dietă temporară, nu un stil de viață

Pentru că FODMAP este o dietă destul de restrictivă nu este indicat să o transformi într-un stil de viață. Ea a fost concepută pentru a fi temporară și pentru a descoperi alimentele care te afectează cel mai tare. Este posibil ca unele zaharuri interzise în FODMAP să nu-ți facă atât de mult rău.

O astfel de dietă ar trebui începută numai sub supravegherea unui nutriționist și poate fi urmată în mai multe etape. În primă fază, nutriționistul îți va recomanda varianta strictă în care toate alimentele interzise vor fi scoase din meniu. Această fază durează cam 2-6 săptămâni fiind o perioadă în care se va monitoriza atent orice schimbare a organismului. Mai multe studii arată că în aceste săptămâni, trei din patru persoane spun că se simt mai bine. A doua etapă durează între 6 și 8 săptămâni și presupune reintroducerea treptată a alimentelor interzise. Împreună cu nutriționistul vei monitoriza orice schimbare în simptome și vei observa ce alimente îți fac mai mult rău.

În ultima fază, a treia, nutriționistul îți va creiona o dietă personalizată în funcție de rezultatele obținute în a doua etapă a dietei. Unele alimente vor fi interzise total, pe când altele vor putea fi consumate doar în anumite cantități.

O dietă FODMAP total restrictivă e greu de urmat pe termen lung și nici nu este indicată de specialiști pentru că poate produce dezechilibre grave la nivelul intestinelor. Important este să nu abuzăm de alimentele pe care corpul nostru nu le poate torela ușor. De exemplu, cei care au anumite intoleranțe n-ar trebui să mănânce în aceeași zi mere, avocado și piersici, deși sunt alimente sănătoase din alte puncte de vedere, pe când, consumul de avocado într-o zi nu va duce la aceleași simptome.

CÂTEVA ALIMENTE PERMISE

Lactate fără lactoză

Orez alb și brun

Porumb

Ouă

Quinoa

Pește

Carne roșie

Kiwi

Portocale

Banane

Struguri

Pepene galben

Roșii

Pentru a determina alimentele care nu sunt tolerate de organism este nevoie de multă răbdare și atenție, însă e important să nu uităm nici de dozele necesare de calciu, fier și fibre. Simptomele pot fi accentuate și de lipsa somnului, cafea, alcool sau mâncăruri grase.

Pentru că faci puțină curățenie în alimentație, FODMAP te poate ajuta să și slăbești câteva kilograme.

Ultima oră
Alte titluri din: Viaţă sănătoasă
Exerciţiu pentru ochi: culesul neghinei din grâu Exerciţiu pentru ochi: culesul neghinei din grâu
Nu mai aruncaţi seminţele de pepene! Iată cât de sănătoase sunt Nu mai aruncaţi seminţele de pepene! Iată cât de sănătoase sunt
Mai multe titluri din: Viaţă sănătoasă
Antena3.ro S-a măritat din dragoste acum 18 ani! Acum povestește ce se întâmplă în căsnicia ei: ”Viața noastră sexuală ar fi probabil descrisă ca fiind...”
Libertatea.ro Anunțul momentului despre Teo Trandafir. E fără precedent ce se întâmplă
A1.ro Imagini ULUITOARE! Cristian Pomohaci A FOST PRINS în fapt! Fostul preot nu s-a mai ferit de nimeni!
IncomeMagazine.ro Cate rachete balistice are armata Rusiei?