Chirurgii incasi ar putea da lectii colegilor din secolul 19 !

12 Iun 2018

In timpul Imperiului incas, medicii efectuau operatii de trepanatie a craniului mult mai reusite decat colegii lor din secolul al 19-lea, afirma un grup de oameni de stiinta americani intr-un articol publicat in revista de specialitate World Neurosurgery.

Echipa de cercetatori condusi de David Kuchner a analizat aproximativ 160 de mostre de cranii umane gasite in imprejurimile fostei capitale incase Cuzco, din Peru, si care dateaza din secolele 15-16.

Daca oamenii de stiinta nu au descoperit pe marginile inciziei chirurgicale urme de rani inchise, au tras concluzia ca pacientul a decedat dupa interventie. In schimb, un os refacut, neted, demonstreaza ca, dupa toate probabilitatile, bolnavul a mai trait o perioada.

Studiind toate mostrele, specialitii au constatat ca dupa respectivele interventii au supravietuit circa 83% dintre pacienci. Spre exemplu, in timpul Razboiului civil din Statele unite, in secolul al 19-lea, chirurgii care au recurs la metode similare de tratament au avut succes in 50% dintre cazurile operate.

Dovada existenţei materiei întunecate în galaxiile pitice, contestată într-un studiu Dovada existenţei materiei întunecate în galaxiile pitice, contestată într-un studiu
VIDEO - O furtună uriașă a cuprins un sfert din planeta Marte. NASA riscă Roverul Opportunity VIDEO - O furtună uriașă a cuprins un sfert din planeta Marte. NASA riscă Roverul Opportunity
Antena3.ro Au fost într-o croazieră în Norvegia, dar când s-au întors acasă au avut parte de un adevărat șoc. Abia atunci și-au dat seama ce a făcut copilul lor de 12 ani în vacanță
Libertatea.ro Andra: 'În orice poziție m-ar fi pus...'. Detalii intime despre Măruță
A1.ro Răsturnare de situație în cazul Elodiei Ghinescu! Descoperirea care schimbă tot ce se știa despre dispariția misterioasă a avocatei!
IncomeMagazine.ro Cate rachete balistice are armata Rusiei?