x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Între MPGT şi POIM sau cum ni s-au scumpit autostrăzile între opt iniţiale

Între MPGT şi POIM sau cum ni s-au scumpit autostrăzile între opt iniţiale

de Adrian Stoica    |    23 Noi 2017   •   13:10
Între MPGT şi POIM sau cum ni s-au scumpit autostrăzile între opt iniţiale
Sursa foto: Blaz Kure/Getty Images/Hemera

România ar fi trebuit să deschidă anul trecut şantierele pentru construirea a şapte autostrăzi şi, cu o singură excepţie, toate trebuie finalizate până în 2020. În total, vorbim despre 781 de kilometri de autostradă şi de o investiţie de circa 8,8 miliarde de euro, potrivit Master Planului General de Transport (MPGT). La mai bine de un an de la asumarea acestui document strategic, şantierele aşteaptă să fie deschise. Singura performanţă notabilă este că aceste autostrăzi s-au scumpit încă din faza de proiect cu miliarde de euro, iar termenele de finalizare s-au decalat cu câţiva ani, conform datelor care figurează acum în Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM).

Principala întrebare care se pune este de ce într-un interval de numai un an construcţia autostrăzilor s-a scumpit atât de mult. Prima explicaţie este că valoarea proiectelor a fost subevaluată cu bună ştiinţă în momentul în care s-a construit MPGT. Ideea de bază a fost ca în acest document să fie incluse cât mai multe proiecte, pentru că cele rămase pe dinafară nu mai puteau fi adăugate pe parcurs, ceea ce însemna că nu mai puteau primi cofinanţări europene nerambursabile. O altă cauză care a generat scumpirea construcţiilor a fost că, odată cu refacerea unor studii de fezabilitate, au fost schimbate şi soluţiile constructive impuse de noile realităţi din teren. Sunt deja cunoscute cazurile când, utilizând hărţi de prin anii 70, constructorii unui tronson de autostradă s-au trezit că dau cu ea într-o comună mărginaşă a Clujului, care pe hărţile vechi nu exista, includerea unor zone în siteul Natura 2000 a impus, de asemenea, modificarea unor trasee sau construirea, suplimentar, a unor ecotuneluri pentru a nu bloca migraţia animalelor sălbatice dintr-o parte în alta a şoselei.

Sibiu-Piteşti, plus 317 mil. euro

Una dintre cele mai cerute autostrăzi este Sibiu-Piteşti. Construcţia celor aproape 117 km de şosea trebuia să înceapă anul trecut, să se finalizeze în 2022 şi avea un cost estimat la 1.673,57 milioane de euro, potrivit MPGT. Între timp, autostrada a ajuns la un cost estimat de 1.991,55 milioane de euro, iar termenul de finalizare a fost împins în trimestrul IV al anului 2023. Până acum, CNAIR a lansat licitaţia pentru tronsoanele 1 şi 5 ale autostrăzii, iar valoarea totală a celor două contracte este de 2.595 milioane de lei, fără TVA. Pentru tronsoanele de mijloc ale autostrăzii, costurile sunt estimate la nouă miliarde de lei

Comarnic-Braşov plusează cu 190 mil. euro

Pentru tronsonul Comarnic-Braşov, promis încă din 2004, lucrările erau programate să înceapă anul trecut şi să se finalizeze în 2020, iar pentru cei 58 km de autostradă investiţia era de 997,75 milioane de euro. Potrivit însă datelor din POIM, construcţia va începe în a doua jumătate a anului 2018, se va termina în trimestrul IV din 2025, iar costurile vor fi de 1.187,32 milioane de euro.

118 milioane de lei, fără TVA, este valoarea contractului pentru execuţia Lotului Râşnov-Cristian de pe tronsonul de Autostradă Comarnic-Braşov, singurul semnat până acum.

De asemenea, la începutul lunii octombrie, a fost semnat contractul pentru proiectarea şi execuţia Lotului 5 din această autostradă, sector Râşnov-Cristian, la care se adaugă drumul de legătură cu Municipiul Braşov. Segmentul va avea o lungime de 10 km, din care 6,3 km în regim de autostradă, şi 3,7 km la profil de drum naţional cu patru benzi. Tot în acest an a fost scos la licitaţie şi construcţia tronsonului Braşov-Cristian, nouă km.

Sibiu-Braşov mai ia 60 mil. euro

Programate să înceapă tot anul trecut, lucrările la cei 120 km ai Autostrăzii Sibiu-Braşov urmau să coste 816,44 milioane de euro, iar în 2020 construcţia să fie gata. Deocamdată, termenul de finalizare a lucrărilor s-a transformat în termenul de începere, iar costurile au urcat la 877,29 milioane de euro, fără a lua în calcul şoseaua de centură a oraşului Făgăraş, care va costa şi ea 94,27 milioane de euro. Pentru a circula pe această autostradă va trebui să aşteptăm până la sfârşitului anului 2025, asta în cazul în care acest termen avansat în POIM va fi respectat.

Nădăşelu-Suplacu de Barcău, cu o treime mai mult

Pentru tronsonul Nădăşelu-Suplacu de Barcău, situat pe Autostrada Transilvania, lucrările erau programate să înceapă anul trecut, iar pentru cei 93,3 km costurile erau estimate la 1.000,25 milioane de euro în MPGT. În POIM însă, costurile au urcat anul acesta la suma de 1.369,71 milioane de euro, iar termenul de finalizare, iniţial 2020, a devenit 2021. Acest tronson este format din două loturi. Pentru Lotul Nădăselu-Mihăieşti, cu o lungime de 17,8 km, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în octombrie 2016, contractul având valoarea de 446,12 milioane de lei, fără TVA. Termenul de finalizare este aprilie 2018, dar până acum nu s-a lucrat nimic pe această porţiune. Pentru Lotul Mihăieşti-Suplacu de Barcău, de 75 km, lucrările încă nu au fost contractate.

Suplacu de Barcău-Borş merge în zig-zag financiar

Construcţia secţiunii Suplacu de Barcău-Borş, de pe Autostrada Transilvania, avea în MPGT un cost estimat de 304,43 milioane de euro, iar construcţia celor 74,5 km trebuia finalizată în 2020. Un an mai târziu, construcţia secţiunii este evaluată la 362,27 milioane de euro, iar finalizarea ei este programată pentru trimestrul I din 2021. După câteva rateuri în găsirea unui constructor care să finalizeze cei aproximativ 60 de km de autostradă, Compania de Drumuri a împărțit segmentul în trei loturi: Suplacu de Barcău-Chiribiș (26 de km), Chiribiș-Biharia (29 de km) și Biharia-Borș (5 km), iar în luna august a acestui an le-a scos la licitaţie, valoarea estimată a proiectului început de americanii de la Bechtel fiind însă de circa 255 milioane de euro, cu TVA.

Tg. Neamţ-Iaşi-Ungheni mai creşte cu 150 mil. euro

Pentru Autostrada Tg. Neamţ-Iaşi-Ungheni, varianta iniţială prevedea o investiţie de 1.129,7 milioane de euro, urmând ca cei 135 de kilometri să fie gata în 2020. În POIM însă, costurile urcă la 1.272,94 milioane de euro, finalizarea fiind programată pentru sfârşitul anului 2025. Dacă se ia în calcul şi construcţia podului de peste Prut, atunci ar mai trebui adăugaţi aproape 63 de milioane de euro. Această autostradă va face legătura cu Transilvania, ea ajungând la Tg. Mureş.

Acoperirea celor 183,8 km dintre Tg. Mureş şi Tg. Neamţ cu o autostradă era un proiect evaluat la 2.942,57 milioane de euro în MPGT, iar execuţia trebuia să se realizeze în perioada 2016-2026.

 

Deşi construcţia ei nu a început pe niciun tronson, parlamentarii i-au găsit deja şi un nume: Autostrada Unirii. Ce nu au ştiut însă ei să spună a fost când va începe construcţia ei.

 

Drumuri de mare viteză

 

Traseu  Km  MPGT    POIM

                        cost (mil. euro)    final (an)  cost (mil. euro) final (an)

 

Focşani-Bacău   109,3   428,3   2020    509,68  2025

Buzău-Focşani   72  282,36  2020    336,01  2025

Ploieşti-Buzău  35  254,8   2018    303,21  2025

Bacău-Paşcani   81,2    388,95  2020    462,85  2025

Craiova-Piteşti, de la autostradă la drum expres

Legătura de la Craiova la Piteşti urma să fie asigurată, potrivit MPGT, de o autostradă a cărei construcţie era evaluată la 899,41 milioane de euro. Construcţia celor 124,3 km era programată să înceapă în 2017, iar termenul de finalizare era stabilit pentru 2020.

Autostrada s-a transformat în drum expres, motivul fiind costurile mai mici şi termenul de finalizare mai scurt.

În luna iunie a acestui an, a fost scos la licitaţie tronsoanele 3 si 4 ale drumului expres. Cele două tronsoane au o lungime totală de 63,56 km, costul estimat pentru construcţia lor fiind de 1.814,47 milioane de lei, fară TVA. Per total, construcţia drumului expres este estimată acum la suma de 3.777 milioane de lei, fără TVA.

1. De foarte multe ori construcţia autostrăzilor a fost întârziată şi din cauza contestării excesive a licitaţiilor, a studiilor de fezabilitate, dar şi din cauza constructorilor a căror mobilizare pe teren lasă de foarte multe ori de dorit.

 

2. Proiectul Autostrăzii Braşov-Borş a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro.

           

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

×
Subiecte în articol: MPGT poim